Katalaza: " Być albo nie być- oto jest pytanie..."


Każdą komórkę naszego ciała zasila tlen, który jest ciągłym zagrożeniem dla naszego organizmu.Jednym z niebezpieczeństw jest to, iż tlen może być łatwo przekształcony w inne reaktywne związki. Elektrony wewnątrz naszych komórek są stale przenoszone z miejsca na miejsce przez związki przenoszące elektrony, jednymi z nich są ryboflawina i niacyna. Jeśli dojdzie do kolizji tlenu z jedną z takich cząsteczek transportujących, to elektron może przejść na nią. To zmienia cząsteczki tlenu w niebezpieczne molekuły takie jak rodniki ponad tlenkowe czy nadtlenek wodoru, które potrafią zaatakować delikatne atomy siarki i jony metali w białkach. Co gorsza, wolne jony żelaza w komórce od czasu do czasu przekształcają nadtlenek wodoru w rodniki hydroksylowe. Te śmiercionośne cząsteczki atakują i mutują DNA. Jedna z teorii, choć ciągle kontrowersyjna, mówi że tego typu tlenowe uszkodzenia akumulują się z upływem lat, powodując starzenie.

                                                                                                        "Catalase"
                                                                                                        David S. Goodsell, tłum.
                                                                                                        Filip                                                                                                                                                             Gołębiowski
DOŚWIADCZENIE

odmierzanie substancji

Materiały
- strzykawka o pojemności 20 ml
- 15 ml 3% wody utlenionej (wykorzystajcie
- strzykawkę, aby odmierzyć potrzebną ilość wody)
- mały kawałek surowego ziemniaka
- mały kawałek surowego jabłka
- dowolny owoc, warzywo lub kawałek mięsa
- 3 krople płynu do mycia naczyń rozcieńczone
- w 50 ml wody destylowanej 
- słoik
- flamaster wodoodporny
- stoper (na przykład ten w telefonie
- komórkowym)


Przebieg eksperymentu

1. Do strzykawki numer 1 włóżcie kawałek ziemniaka
   i  szybko włączcie stoper.
   Wszystko delikatnie  zamieszajcie.
2. Patrzcie, jak powstają bąbelki.
    Co 5 sekund zaznaczajcie ich poziom flamastrem.

3. Zmierzcie linijką odległości pomiędzy kolejnymi  
nieaktywna katalaza
w ziemniaku
aktywna katalaza w jabłku  
    poziomami bąbelków. Wyniki zapiszcie na karteczce.
4. Do strzykawki 2 dodajcie kawałek jabłka i szybko     
   włączcie stoper. Wszystko delikatnie zamieszajcie.
5. Patrzcie, jak powstają bąbelki. Co 5 sekund  
    zaznaczcie ich poziom markerem.
6. Zmierzcie linijką odległości pomiędzy kolejnymi 
    poziomami bąbelków. Wyniki zanotujcie.
7. Do strzykawki 3 dodajcie ostatni produkt i szybko 
    włączcie stoper. Wszystko delikatnie zamieszajcie.
8. Patrzcie, jak powstają bąbelki. Co 5 sekund 
   zaznaczajcie ich poziom markerem.
9. Zmierzcie linijką odległości pomiędzy kolejnymi   
   poziomam bąbelków.


WYNIKI

Katalaza rozkłada wodę utlenioną na zwykłą wodę i tlen. Piana, którą widać w próbce z ziemniakiem,
to właśnie uwalniany w tej reakcji tlen. Powstanie takiej piany wskazuje, że ziemniak zawiera aktywną katalazę. Im większa ilość wytworzonej piany - tym więcej katalazy. Brak piany pokazuje, że aktywnej - pracującej katalazy nie ma.Teraz już wiecie, jak wykrywać aktywną katalazę! Możecie zbadać wiele rzeczy i sprawdzić, gdzie działa ważny obrońca żywych komórek!












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz